Aki nem tudja, taníthatja? - Digitális készségfejlesztés a hatékonyabb tanításért
Íme néhány európai példa az alfa generáció digitális oktatására
Manapság szinte alapvető tény, hogy a Z- és alfa generáció oktatása során nem lehet megkerülni a digitális eszközök és a mesterséges intelligencia használatát. Míg kezdetben az MI-hez inkább a diákok álltak pozitívabban, addig mára több köznevelési és felsőoktatási intézmény is elismerte a mesterséges intelligencia használatának megkerülhetetlenségét. A digitális kompetenciák fejlesztése ezzel pedig végérvényesen az egyik legfontosabb oktatási céllá vált.
Az elmúlt években számos európai uniós, többségében Erasmus+ projektet valósítottak meg, melyek segítik az iskolákat és a tanárokat abban, hogy új digitális gyakorlatokat vezessenek be. Legyen itt szó a mesterséges intelligencia megértésétől kezdve a kiberbiztonságon át az álhírek felismeréséig.
Tanulja, hogy taníthassa
A következőkben néhány hasznos eszköztárat mutatunk be, mely segít az oktatóknak a mesterséges intelligenciában rejlő potenciálok felismerésében és kiaknázásában.
A Generation AI projekt egy képzési útmutatót és egy eszköztárat kínál, amely keretbe foglalja a mesterséges intelligencia és a STEAM (természettudomány, technológia, mérnöki tudomány, művészetek és matematika) tantárgyak összekapcsolását. A projekt tanulási felülete két különböző korosztályra (6–9 és 9–12 éves) szabott óraterveket kínál. Emellett videókat, vitára ösztönző feladatokat találhatnak a felületen olyan témákban, mint a felelős MI-használat, az online biztonság, valamint a problémamegoldás.
Az EduBot projekt fő célja, hogy csökkentse a tanulási hátrányokat, és segítse az alapkészségek magasabb szintű elsajátítását a hátrányos helyzetű tanulók körében. Ennek támogatására létrehoztak egy chatbotot, amely valós idejű visszajelzést ad a tanulóknak, és nyomon követi fejlődésüket. A felület leginkább a 6-8.osztályos korosztály számára nyújt segítséget.
Az AI-teaching projekt felülete segíti az általános iskolai tanárokat a hatékony, mesterséges intelligenciára épülő tanulási folyamatok felelősségteljes és etikus tervezésében, megvalósításában és értékelésében.
Gyerekhangok az online zaklatás ellen
A digitalizáció térhódításával szinte minden gyerek már óvodás korban bekerül az online térbe. Fiatal koruk ellenére sokkal ügyesebb és gyorsabb felhasználói a különböző platformoknak, ám pont életkorukból adódóan tapasztalatlanok is. A biztonságos digitális környezet kialakítása szülők és pedagógusok közös feladata. Sok gyerek találkozik internetes zaklatással (cyberbullying) és gyűlöletbeszéddel már egész korán. A VOICE dokumentumfilm célja, hogy segítsen a felnőtteknek megérteni az internetes zaklatás érzelmi és társas hatásait a fiatalabb generáció szemszögéből. A projekt résztvevői fejlesztettek egy applikációt (My Kind VOICE) is, mely az etikus internethasználat és online empátia fejlesztésére sarkallja a tanulókat.
Játékosítással az online biztonságért
Mi sem lehet motiválóbb, mint játszva, szinte észrevétlenül tanulni. A CyberAdventure projekt számítógépes játéka a biztonságos és felelős internethasználatra tanítja a diákokat. A játék felhívja a figyelmüket az internet veszélyeire, döntéshelyzetbe hozza a játékosokat, és javaslatokat tesz a biztonságos online viselkedésre. A projekt résztvevői kidolgoztak egy módszertani segédanyagot és megvalósítási útmutatót is, amely megmutatja, hogyan illeszthető be a játék az iskolai tantervbe.
Hasonlóan koncepció mentén épül fel az Escape Fake projekt, mely egy kiterjesztett valóságon (AR) alapuló szabadulószobát használ arra, hogy a tanulóknak megtanítsa az álhírek felismerését. Rejtvények és feladványok segítségével a játékosoknak meg kell menteniük a jövőt azáltal, hogy különbséget tesznek a valódi és hamis online információk között. A módszertani segédlet magyar nyelven is elérhető.
Tesztelje digitális készségeit!
A fenti jógyakorlatok beépítése előtt érdemes tesztelni, hogy állnak digitális készségeink. Az Europass nemzetközi felületén található teszt kitöltése 15 percet vesz igénybe. A teszt kérdései a digitális kompetenciakereten alapulnak; egyértelműen és különböző szempontokat figyelembe véve határozzák meg készségeink szintjét.
A teszt kitöltése után részletes információt kapunk arról, milyen szinten állunk, ezáltal felmérhetjük erősségeinket és hiányosságainkat. A felmérő végén egy tanulási ütemtervet javasol a program, hogy feltérképezhessük azokat a képzéseket, amelyekkel elérhetjük céljainkat.
Látogasson el az Erasmus+ Project Results Platformra is, ahol számos inspiráló jó gyakorlatot és egyéb projektet talál!
Cikk forrása: Európai Bizottság