Motor a tanuló-utazóknak: Ilyen volt a Navigátor II. – Eredményes tanulási utak című workshop.
2025. június 25-én délelőtt negyven pedagógus és pályatanácsadó gyűlt össze az országból, hogy a formális és nemformális tanulási utakról tájékozódjanak.
Az EKKR Nemzeti Koordinációs Pont (EQF-NCP) és az Európai Unió támogatásával működő Euroguidance, EPALE, AL Agenda, EQAVET, Eurodesk, EURES, eTwinning, Eurydice és Europass hálózatokközös szakmai workshopot szerveztek, melynek fő célja volt, hogy gyakorlati példákonkeresztül bemutassa azokat a lehetőségeket, melyekkel a szakemberek (pedagógusok, oktatók, pályaorientációs tanácsadók, ifjúságsegítők) támogatni tudják a fiatalokat.
Emellett a résztvevők információt kaptak a nemzetközi tanulási és képzési lehetőségekről, mobilitási programokról, a munkájuk során hasznosítható új ötleteket szereztek, és megoszthatták egymással tapasztalataikat.
A Tündérpalota impozáns olvasótermében Dr. Géczi Dóra, az Oktatási Hivatal Kommunikációs és Nemzetközi Kapcsolatok Főosztályának vezetője köszöntötte a résztvevőket. Beszédében kiemelte, hogy az oktatási szakembereknek milyen nagy szerepe van a diákok motiválásában, intellektuális kíváncsiságuk fenntartásában, és elsősorban az ő kezükben van a diákok navigálása mind a formális és a nemformális tanulási úton is. Ezt követően Balogh Edit, a Hivatal EKKR Nemzetközi Koordinációs Pontjának szakmai vezetője hívta fel a figyelmet a tanulás széleskörű értelmezésére, hiszen a tudásszerzés nemcsak osztálytermekben történik, hanem az élet bármely területén, különböző tevékenységek során is.
A rendezvény során a world café módszert alkalmazva a résztvevők négy tematikus asztalnál bővíthették ismereteiket különböző témák mentén.
Az első asztalnál az Oktatási Hivatal saját fejlesztésű Pályaorientációs Mérőeszközével (POM)ismerkedhettek meg Molnár Imola segítségével. A POM segíti a kitöltőket az önismeret fejlesztésében, az érdeklődési kör és képességek feltérképezésében. A bemutató után mindenki közösen ötletelt az eszköz tanteremi integrálásáról, megvitatva a lehetőségeket és esetleges buktatókat.
Az iskola és a világ – nemzetközi lehetőségek az oktatás és képzés világában asztalnál a nemzetközi lehetőségekről, mobilitási programokról, partnerségekről, támogató szolgáltatásokról kaptak hasznos információt a résztvevők. Baranyi Diána és Irsai Tamás (Tempus Közalapítvány, Erasmus+ és Europass) vezetésével interaktív módon gyűjtötték össze, milyen jó hatásai lehetnek a nemzetköziesítésnek egy intézmény életében. Az egyéni kompetenciafejlesztésen kívül említésre került az iskolák versenyképességének növelése, az új tanítási programok megismerése, valamint a pedagógusok, oktatók és képzők szemléletének formálása is.
Az Élmények az iskolán túl – nemzetközi lehetőségek az ifjúsági szektorban asztalnál a fiatalok számára elérhető ifjúsági programok voltak a középpontban: a DiscoverEU, az Erasmus+ ifjúsági csere, és az Európai Szolidaritási Testület önkéntes programjai. Pravetz Beáta és Kurdi Mónika (Tempus Közalapítvány, Eurodesk Magyarország) hangsúlyozták, hogy mekkora hatással lehet a fiatalok szakmai életútjára a nemformális mobilitási programokban való részvétel. Hasznos tippeket adtak továbbá a résztvevőknek abban, hogyan tudják diákjaikat elindítani önálló európai kalandjukra.
Kiss Gergely pályaorientációs szakember a szakképzésben tanuló diákok motiválásáról beszélgetett a jelenlévőkkel. Kiemelte, hogy mennyire fontos a diákok realitásérzékét fejleszteni, megmutatni egy-egy szakma előnyeit és árnyoldalait is, emellett felhívni a figyelmet arra, hogy a szakmai gyakorlat által szerzett tudás is az élethosszig tartó tanulás része. A csoportok egy hasznos önreflexiós kérdőívet kaptak útravalóul.
A programot egy közös beszélgetés zárta, amely során a résztvevők egyöntetűen kiemelték, hogy mennyi új ötlettel és inspirációval lettek gazdagabbak a rendezvény során.
A Navigátor workshop-sorozat ősszel folytatódik. Addig is kellemes nyarat, jó pihenést kívánunk!