Digitalizációs megoldások a nemformális tanulás láthatóvá tételében - Talentum Alapítvány az Önkéntesség Támogatásáért

2025-06-26

Hazai példán keresztül mutatjuk be az Európai Digitális Tanúsítványok bevezetését.

A szegedi székhelyű Talentum Alapítvány az Önkéntesség Támogatásáért két fő profillal rendelkezik.
Tevékenységük egyik fontos része, hogy önkéntes központként segítenek, ezen felül civil szervezetek számára módszertani fejlesztő központként is működnek. Számos nemformális képzést, szervezetfejlesztést, közösségépítő tevékenységet végeznek, és olyan projekteket valósítanak meg, amelyek a civil szervezetek munkáját segítik.

Az Európai Digitális Tanúsítványokkal kapcsolatos tevékenységük elsősorban a módszertani fejlesztői profilhoz kapcsolódik, hiszen a tanúsítványok révén a nemformális képzések eredményeit is láthatóvá tudják tenni. 

A bevezetés folyamatáról, a tanúsítványok fogadtatásáról, az út során felmerülő nehézségekről és azok áthidalásáról az alapítvány elnökével, Balogh Edittel beszélgettünk.  

Forrás: https://erasmusplusz.hu/sikeres_erasmus_projektek/huzz-lapot-az-onkentessegre

Hogyan merült fel a digitális tanúsítványok bevezetésének gondolata az Alapítvány életében?

Úgy láttuk, hogy a jövő a digitalizáció irányába halad, a fiatalok számára már természetes, hogy dokumentumaikat digitális formátumban is megkapják. A tanúsítványok papíralapú formája előbb-utóbb kikopik, ezért szerettünk volna előre lépni, és kipróbálni, hogyan hozható létre egy digitális tanúsítvány, illetve hogyan fogadják azt a résztvevők.  

Az elérhető digitális tanúsítványok közül miért épp az Európai Digitális Tanúsítványok mellett döntöttek?

Civil szervezetként több uniós programban is hallottunk az Európai Digitális Tanúsítvány (EDC) rendszerről, amely nemcsak klasszikus képesítések, hanem kisebb tanulási egységek tanúsítására is alkalmas. Ez számunkra lehetőséget jelentett a nemformális képzések esetén arra, hogy a tanfolyamaink résztvevőinknek olyan tanúsítványt adhassunk, amely az Európai Tanulási Modellhez kapcsolódik, és a digitalizáció felé mutat. Korábban is adtunk ki tanúsítványokat, de az Európai Digitális Tanúsítványok rendszerének adatgazdagsága, a tanulási eredmények konkrét megjeleníthetősége jelentős előrelépést jelent számunkra a korábban ismert tanúsítványokhoz képest. 

Milyen tapasztalataik voltak a bevezetés folyamata alatt?

A technikai bevezetés 3-4 hónapot vett igénybe.
Az első kihívás az elektronikus digitális pecsét (eSeal) beszerzése volt. Itt kihívást jelentett, hogy nem volt magától értetődő az Európai Digitális Tanúsítványok formátumának megfelelő digitális pecsétet találni, ugyanis egyelőre még az ilyen pecséteket forgalmazó szolgáltatók számára is újdonság ez a felhasználás, ezért többszöri pontosításra volt szükség. Végül a Bizottság által ajánlott szolgáltatótól a megfelelő pecsétet választottuk, melynek beszerzését követően a rendszergazdánk néhány óra alatt összehangolta azt a tanúsítvánnyal.Fontos, hogy a pecsét beszerzése pénzbe kerül, éves díja van, ami a civil szervezeteknek extra kiadást jelent, hiszen a legtöbbjüknek még nincs digitális pecsétje.

Maga a tanúsítványépítő rendszer nagyon adatgazdag, ami természetesen hatalmas előny, hogy szinte minden fontos információ feltüntethető egy tanúsítványban, de emiatt elsőre nehéz átlátni, sok gyakorlást igényel, hogy valaki rutinosan tudja használni.
Mindenkinek azt javasoljuk, hogy készítsen néhány teszt példányt, mielőtt megkezdi a hivatalos tanúsítványok kiállítását.
Erre lehetőséget biztosít a platform.

Egy olyan problémába is ütköztünk, hogy a kiállított tanúsítványok nem a megfelelő fájlformátumban jöttek létre és érkeztek meg e-mailben, ezen a problémán azonban már dolgozik a Bizottság, így a tanfolyamok résztvevői hamarosan hozzájuthatnak a megfelelő formátumú tanúsítványokhoz.
Ezeket feltöltve az Európai Digitális tanúsítványok oldalán mindenki elérheti a saját tanúsítványát, ellenőrizheti hitelességét.

Aki rendelkezett Europass adattárcával, ott a tanúsítványok közvetlenül és megfelelő formátumban kerültek be az egyén adattárcájába.  

Ha már így szóba került a Bizottság munkája. Az Európai Digitális Tanúsítványok bevezetésének támogatásán a Foglalkoztatás, Szociális Ügyek és Társadalmi Befogadás Főigazgatóságának European Learning Model támogatási egysége dolgozik. Velük milyen volt a közös munka a bevezetés alatt?

Az egység munkáját nagyon pozitívan értékeljük. Bármikor rendelkezésünkre álltak, tájékoztatókat tartottak, egyéni konzultációkat biztosítottak, és segítettek a felmerülő technikai problémák megoldásában is. A csapat motivációja és szakértelme sokat segített abban, hogy a hosszúnak és nehézkesnek bizonyuló bevezetési folyamaton végig tudjunk menni. 


Az Európai Bizottság Foglalkoztatás, Szociális Ügyek és Társadalmi Befogadás Főigazgatóságának
European Learning Model támogatási egységével való kapcsolatfelvétel az alábbi e-mail címen lehetséges: 

EMPL-ELM-SUPPORT@ec.eu 


A nehézségeken sikeresen túllépve, a bevezetést követően milyen előnyeit látják a digitális tanúsítványoknak a korábbi papíralapú rendszerhez képest?

A digitális tanúsítványok legnagyobb előnye az adatgazdagság: nemcsak azt lehet tanúsítani, hogy valaki elvégzett egy képzést, hanem konkrétan meg lehet jeleníteni a megszerzett tanulási eredményeket, kompetenciákat, az egyes képzési egységeket és azok értékelésének módját és eredményeit is. Ez értékesebbé és informatívabbá teszi a tanúsítványokat, és jobban átláthatóvá teszi a képzések tartalmát mind a résztvevők, mind a befogadó szervezetek számára. A rendszer lehetővé teszi, hogy részletesen leírjuk, mit tud, mire képes a résztvevő, milyen attitűdöt sajátított el, és hogyan változott a felelősségvállalása. Ez a tanúsítványt kibocsátó szervezeteket is strukturált gondolkodásra és tudatos értékelési folyamatra serkenti.

Ez egy nagyon érdekes aspektus. Tehát az Európai Digitális Tanúsítvány rendszer bevezetése a képzésszervezésre is hatással volt?

Igen, jelentős változásokat hozott a képzésszervezés szemléletében és gyakorlatában. Az egyik legfontosabb hatás, hogy a tanulási eredmény alapú szemlélet a tanulás során a résztvevőt állítja a középpontba: a képzésszervezőknek már nem elég általános célokat megfogalmazniuk egy képzésről, hanem előre pontosan érdemes meghatározniuk, hogy a résztvevők milyen konkrét ismereteket, készségeket, attitűdöket és felelősségvállalási szinteket sajátítanak el a képzés során. Ez strukturáltabbá, átgondoltabbá tette a képzések tervezését, hiszen a tanulási eredmények meghatározását követi a képzés további tervezése: a képzés tartalma, módszertana, értékelése is.

A digitális tanúsítványok rendszere lehetővé teszi, hogy a megszerzett tudást és kompetenciákat részletesen dokumentálják, így a tanúsítványok nem csupán a részvételt igazolják, hanem valódi képet adnak arról, hogy a résztvevő mit sajátított el. Ez a változás a képzésszervezőket is arra ösztönzi, hogy mérhető, értékelhető tanulási eredményeket fogalmazzanak meg, és ezek elérését különböző módszerekkel ellenőrizzék. Hiszen tanúsítani csak azt tudjuk, amit értékeltünk is.

A bevezetés eredményeként a képzésszervezés folyamata komplexebbé, de átláthatóbbá és eredményorientáltabbá vált. A szervezőknek javasolt végiggondolni, hogy milyen tanulási célokat tűznek ki, hogyan mérik ezek elérését, és hogyan tudják mindezt hitelesen, digitális formában igazolni. Ez a szemléletváltás hosszú távon hozzájárulhat a képzések minőségének javulásához, a tanulás elismertségének növeléséhez, és a nemformális tanulási környezetben megszerzett eredmények munkaerőpiaci hasznosításához is.

Forrás: https://erasmusplusz.hu/sikeres_erasmus_projektek/huzz-lapot-az-onkentessegre

Ezek valóban számottevő változások az alapítvány életében, de milyen visszajelzések érkeztek a résztvevőktől?

A rendszer gyakorlati használata során kiderült, hogy a résztvevők többsége egyelőre nem rendelkezik digitális adattárcával (wallet), amelybe a tanúsítványokat közvetlenül lehetne küldeni.
A digitális tanúsítványok gondolata és lehetősége viszont a legtöbb résztvevőnk számára abszolút pozitív volt, értékelték, hogy ilyen formátumban is bemutathatóvá, igazolhatóvá válik az, hogy pontosan milyen készségeket, tudást sajátítottak el a képzés során.

A rendszer tehát jelenleg inkább pilot, érzékenyítő céllal működik, széles körű elterjedéséhez további fejlesztésekre van szükség. A nyitottság azonban már most is érzékelhető a képzéseken résztvevők részéről.

A tapasztalatokat összegezve: Mit tanácsol más szervezeteknek a digitális tanúsítványokkal kapcsolatban?

Mindenképpen érdemes megpróbálkozni a bevezetésükkel, hiszen a digitális tanúsítványok praktikussága jelentős előnyt jelenthet a jövőben, főleg a mobilitás és a távoktatás terjedésével. Azoknak a szervezeteknek, amelyek több nemformális képzést tartanak, különösen hasznos lehet, hogy ha a digitális tanúsítványok elterjednek, az elsők között tudnak majd kiállítani digitális tanúsítványokat, ami szervezeti előnyt jelenthet, ugyanakkor a zöld szemléletet is erősíti a képzési szektorban. Bár most még sok a kihívás, de aki ezeken túljut, később rutinosan tudja majd használni a rendszert. 


A Talentum Alapítvány az Önkéntesség Támogatásáért tapasztalatai alapján a digitális tanúsítványok bevezetése Magyarországon hosszú távon jelentős előnyöket kínálhat a civil szervezetek számára. A bevezetéshez türelem, tanulás és némi technikai kitartás szükséges, de a jövő egyértelműen ebbe az irányba mutat. Az Európában bevezetett digitális tanúsítványkiállító rendszer adatgazdagsága, a tanulási eredmények részletes megjeleníthetősége és a digitális formátum praktikus előnyei miatt érdemes a szervezeteknek már most elkezdeniük megismerkedni vele, hogy a jövőben versenyelőnyhöz juthassanak. 


Az interjút készítette:
Irsai Tamás, Europass munkatárs
Nemzeti Europass Központ