A tanulási eredmények szerepe az Európai Tanulási Modellben és az Európai Digitális Tanúsítványokban

2025-03-25

Az Európai Bizottság új cikke rávilágít arra, mit jelentenek a tanulási eredmények és miként határozzák meg az Európai Unió munkaerőpiacának jövőjét.

A tanulási eredmények kihangsúlyozása az Európai Unió oktatási, képzési és foglalkoztatási politikai programjának egyik kulcsfontosságú elve. A Tanács 2017-es EKKR (Európai Képesítési Keretrendszer) ajánlása a tanulási eredményeket a következőképpen határozza meg: „A tanulási eredmények (learning outcomes) tudás, képesség, kompetencia kontextusában meghatározott kijelentések arra vonatkozóan, hogy az egyén mit tud, mit ért, és mire képes, miután lezárt egy tanulási folyamatot, függetlenül attól, hogy hol, hogyan, mikor szerezte meg ezeket a kompetenciákat.”

A tanulási eredmények előtérbe kerülése kulcsfontosságú a készséghiányok sikeres azonosításához és kezeléséhez. Világos leírásuk lehetővé teszi a képesítések és a tanulási lehetőségek jobb összehasonlíthatóságát. Elősegítik továbbá egy átláthatóbb munkavállalói profil kialakítását is. Ez pozitív hatással lehet az oktatási és képzési intézmények, valamint a munkáltatók közötti együttműködésre, és növelheti az álláskeresők mobilitását a munkaerőpiacon és az oktatás világában egyaránt.

Tanulási eredmények az Európai Tanulási Modellben (ELM) 

Az ELM, az Európai Bizottság többnyelvű adatmodellje egységes szókincset biztosít az Európai Unióban való tanulás leírásához azáltal, hogy integrálja az európai tanulással és foglalkoztatással kapcsolatos különböző szakpolitikai dokumentumokból és ajánlásokból származó meghatározásokat és szabványokat. Ez magában foglalja az EKKR ajánlásban meghatározott tanulási eredményeket is. Egy másik, a tanulási eredmények szempontjából rendkívül fontos integráció a többnyelvű ESCO ismeretek és készségek fogalmainak közvetlen hivatkozása a tanulási eredmények adataiban. Az ELM két kulcsfontosságú formátumon, alkalmazási módon keresztül segíti a tanulási eredmények láthatóságát, ösztönzi azok használatát, ezen formátumok a Tanulási lehetőségek és képesítések (LOQ), valamint az Európai Digitális Tanúsítványok (EDC).  

Tanulási lehetőségek és képesítések (LOQ) 

Az ELM szabványt és strukturált megközelítést biztosít a képesítési adatok közzétételéhez, elősegítve a képesítések átláthatóságát és elismerését Európa-szerte. A „Tanulási lehetőségek és képesítések” alkalmazást bárki igénybe veheti. Az Európai Bizottság egy központi adattárat, a Képesítések Online Nyilvántartási Rendszerét (QDR) is biztosítja a nemzeti szinten közzétett összes, LOQ formátumú adatkészlet összegyűjtésére. A QDR lehetővé teszi a nemzeti hatóságok számára, hogy az érdekelt felek és a polgárok számára egyaránt hozzáférhetőbbé tegyék adataikat. A QDR-ben közzétett adatok hamarosan nyílt adatként lesznek elérhetők - és már most is hozzáférhetők a képesítések és tanulási lehetőségek összehasonlításának és átláthatóságának elősegítése érdekében. Ezen túlmenően a QDR-en keresztül közzétett adatok az Europass portálon is elérhetőek, könnyen navigálható formátumban. 

 A tanulási eredmények elfogadásának ösztönzése érdekében a képesítések és tanulási lehetőségek (azaz konkrét tanfolyamok és oktatási programok) adatainak közzétételekor azok feltüntetése kötelező. Ennek eredményeképpen javulhat a QDR-ben szereplő képesítések határokon átívelően megvalósuló összehasonlítása és elismerése. A tanulási lehetőségek esetében ez több olyan információt biztosít az egyének számára, amelyek segítik őket megalapozott döntéseket hozni tanulmányaik kapcsán.

Európai Digitális Tanúsítványok (EDC)

Amikor az Európai Tanulási Modellt a digitális tanúsítványok kontextusában alkalmazzák, a tanulási eredmények feltüntetése nem kötelező. Azok beillesztése azonban segít az egyéneknek abban, hogy ellenőrizhető módon mutassák be készségeiket és tudásukat a leendő munkáltatóknak. Ezt a lehetőséget a digitális tanúsítványok kiállítói és felhasználói egyaránt nagyra értékelik és gyakran használják is. A tanulási eredmények közvetlenül összekapcsolhatók a „kapcsolódó készségekkel” az olyan keretrendszerekben, mint az ESCO. Ez azt jelenti, hogy az egyének átlátható módon mutathatják be tanulmányaik során megszerzett konkrét készségeiket. Az ESCO-hoz hasonló keretrendszerek e célra történő felhasználása lehetővé teszi azt is, hogy az álláspályázatra jelentkezők készségei közül egy önéletrajzban / profilban automatikusan csak egy-egy adott pozícióhoz igazított készségek jelenjek meg. Alternatív megoldásként a digitális tanúsítványok kibocsátói a tanúsítványok adataiba felvehetik a tanulási eredmények összefoglalóit is. Ez lehetővé teszi a tanulási eredmények hosszabb, szabad szöveges leírásának megadását, ami gyakran az első lépés a konkrét tanulási eredmények és a kapcsolódó készségek felvétele felé.

Hogyan kezdjünk hozzá a tanulási eredmények bemutatásához? 

A tanulási eredmények digitális tanúsítványokba történő beillesztésének lehetősége csak az első lépés. Bár a Cedefop szerint a tanulási eredmények egyre inkább „megmutatkoznak a tantervekben, befolyásolják a képzés és az értékelés irányultságát” – valójában sok esetben még mindig nem mindig szerepelnek a közzétett tantervi leírásokban vagy a kiállított digitális tanúsítványokban. 

A tanulási eredmények minőségi leírása összetett és időigényes folyamat lehet. A Cedefop azonban nemrégiben európai iránymutatásokat tett közzé a képesítések rövid, tanulási eredményeken alapuló leírásainak kidolgozásához és megírásához. Ezen iránymutatások célja, hogy támogassák a tanulási eredmények megfogalmazását, elősegítve azok beillesztését a képesítések leírásába és egyéb kontextusokban. Ezek az iránymutatások kiváló kiindulópontot nyújtanak a tanulási eredményeknek tanulmányi adatokba való beépítésének vizsgálatához.

Ha szeretné látni, hogy a tanulási eredmények hol helyezkednek el az ELM-ben, javasoljuk, hogy látogasson el az ELM adatmodell böngészőjébe. Alternatív megoldásként a Képesítések Online Nyilvántartási Rendszeréből tájékozódhat arról, hogy miként építhetők be a tanulmányi adatokba.
Ha azt szeretné megtudni, hogy hogyan illesztheti be őket a digitális tanúsítványaiba, kérjük, tekintse meg az EDC információs oldalakat az Europass portálon, ahol részletes segítséget talál. 

További kérdései vannak? Vegye fel a kapcsolatot az Európai Bizottság illetékes ügyfélszolgálatával az EMPL-ELM-SUPPORT@ec.europa.eu címen.