Innováció a tanulásban: Az ILA rendszer bevezetése Magyarországon
Magyarország egyéni tanulási számlákat vezet be, hogy támogassa az oktatásban való részvételt és megfeleljen a munkaerőpiac változó igényeinek
Magyarország
számára továbbra is jelentős kihívást jelent a felnőttoktatásban való részvétel
növelése. Bár az utóbbi években némi javulás tapasztalható, a részvételi
arányok még mindig elmaradnak az uniós átlagtól.
Egyéni Tanulási Számla rendszerének kialakítása és megvalósítása Magyarországon
A folyamatosan változó munkaerőpiac rávilágít a rugalmas és keresletvezérelt képzési rendszerek fontosságára, különösen az alacsonyan képzett és inaktív munkavállalók körében. Az ILA rendszer ezt az igényt elégíti ki: személyre szabott tanulási fiókokat kínál, amelyek lehetővé teszik, hogy az egyének saját szükségleteikre szabott tanulási terveket alakítsanak ki.
A program célja nemcsak a felnőttképzésben való részvétel növelése, hanem olyan versenyképes készségek fejlesztése is, amelyek igazodnak a munkaerőpiac folyamatosan változó igényeihez.
Hogyan valósul meg az ILA?
A projekt az Európai Bizottság Technikai Támogatási Eszközének segítségével, 2023 januárja és 2024 májusa között zajlott. Főbb lépései voltak:
- Helyzetelemzés: A felnőttképzési rendszer jelenlegi állapotának átfogó vizsgálata a legfontosabb kihívások azonosítása érdekében.
- Nemzetközi tapasztalatok alkalmazása: Más országok bevált gyakorlatainak tanulmányozása és adaptálása.
- Konzultációk és műhelymunkák: Az érdekelt felekkel folytatott párbeszéd és együttműködés a rendszer kialakítása során.
- Ütemterv kidolgozása: Részletes cselekvési terv a rendszer bevezetésére és működtetésére.
Az eredmény egy egységes digitális portál lesz, amely tartalmazza az akkreditált képzések és szolgáltatók nyilvántartását. A portálon keresztül az mindenki személyes tanulási számlát hozhat létre, amelyek segítik őket a képzések kiválasztásában és a megalapozott döntéshozatalban.
A jövő kilátásai
Az ILA rendszer bevezetése fokozatosan valósul meg, kezdetben egy kísérleti időszakkal, amely során egy szűkebb célcsoport bevonásával tesztelik a működést és a hatékonyságot.
Az ütemterv 2030-ig részletezi a rendszer teljes körű bevezetését, amely végül minden magyar felnőtt számára elérhető lesz. Ezáltal mindenki hozzáférhet az egész életen át tartó tanulás lehetőségeihez, ami hozzájárulhat a készséghiányok csökkentéséhez és a versenyképes munkaerő kialakításához.