Mesterséges intelligencia, mint a nyelvtanulás új eszköze

2024-10-03

Az új digitális technológiák nagyon hasznosak lehetnek az európai oktatási rendszerekben tanítók és tanulók számára egyaránt.

Az Európai Unió híres a nyelvi sokszínűségéről: 24 hivatalos nyelvvel, valamint számos regionális és kisebbségi nyelvvel rendelkezik a tagállamokban. A nyelvtanulás az európai oktatási rendszerek fontos részét képezi, hozzájárul a közös európai identitás kialakulásához, a kultúrák közötti megértéshez és az együttműködéshez. 

Az elmúlt években a mesterséges intelligencia (MI) által támogatott nyelvtanulás hatékony eszközévé vált, amely új és hatékony utakat kínál a többnyelvű oktatás támogatására.
Az alábbi táblázat a MI kiaknázható lehetőségeit mutatja be, a különböző nyelvi készségekre lebontva.

A képen a táblázat látható. Tartalma: Olvasás	Hallás utáni értés	Beszéd	Írás A szövegalapú generatív mesterséges intelligencia segíthet a tanároknak abban, hogy könnyebben differenciálják az olvasmányokat és a hozzájuk kapcsolódó szövegértési tevékenységeket.	A mesterséges intelligenciával dolgozó hanggenerátorok és más technológiák segíthetik a tanárokat abban, hogy könnyebben létrehozzák saját hangforrásaikat egy adott célra, tanulói igényre vagy tudásszintre.	-	A mesterséges intelligencia chatbotok a tanulók számára könnyedebb beszélgetőpartnereket biztosítanak a szóbeli interakciók elősegítésének érdekében. -	Az automatizált beszédfelismerő eszközök támogathatják a tanulók kiejtését, személyre szabott visszajelzést adva és modellezve a különböző hangok kialakulását.	-	Az automatizált értékelő, javító, visszajelző és szerkesztő eszközök széleskörű támogatást nyújtanak a diákok íráskészségének javításához. -	Végtelen számú modellszöveg hozható létre. -	A gépi fordítás támogathatja a tanulókat abban, hogy szó- és mondatszinten is dolgozzanak egy szöveg összeállításakor.


Az egyik legjelentősebb előny, amit a mesterséges intelligencia a nyelvtanulásban jelent, a személyre szabhatóság. A különböző tanulók eltérő tanulási módszerekkel és igényekkel rendelkeznek, és az MI-technológiák segítségével az egyéni igényeikhez igazítható a tanulás.
Ezek a technológiák akár az osztálytermi tanulásban is előnyösek lehetnek. A nyelvtanulás nehéz, és megköveteli a gyakorlást. A tanulók játékos bevonása érdekében a tanárok interaktív alkalmazások és játékok segítségével változatossá tehetik a tanulást a mesterséges intelligencia eszközeivel.
A valós idejű visszajelzésből következő adatok és elemzések segítségével a tanórákat az egyéni igényekhez igazíthatják, alkalmazkodva a tanulók saját fejlődéséhez és tanulási stílusához. Ezzel elősegítve, hogy a tanulók a fejlesztésre szoruló területekre összpontosítsanak, és tovább erősítsék azokat a területeket is, ahol erősebbek.
A fejlesztés nemcsak írásbeli, hanem szóbeli is lehet - a beszédfelismerő technológia lehetővé teszi a tanulók számára a kiejtés gyakorlását és a korrekciót is. Ez az azonnali visszajelzés segíti a beszéd- és hallás utáni értés készségének fejlesztését a tanuló saját tudásszintjén.

Az EU-n belüli távoli és elszigetelt közösségek lehetőségei is bővülhetnek a nyelvtanulásra a mesterséges intelligencia által vezérelt mobilalkalmazásokkal, ami azt jelenti, hogy a tanulók lakóhelyüktől és társadalmi-gazdasági helyzetüktől függetlenül hozzáférhetnek a minőségi nyelvoktatáshoz.

Ezen előnyök mellett azonban léteznek korlátok és kihívások is. Attól függetlenül, hogy ezeket a technológiákat is használják, valódi pedagógiai értéket is hozzá kell adniuk. 

Az Európai Bizottság a Digitális oktatási cselekvési terv részeként etikai iránymutatásokat adott ki a mesterséges intelligencia és az adatok tanításban és tanulásban való felhasználásáról, többek között a nyelvtanulás tekintetében.

Angol nyelvű videós tartalom is megtekinthető a témában:

Forrás:

https://school-education.ec.europa.eu/en/discover/news/artificial-intelligence-asset-language-learning-europe