Ügyfélközpontú visszajelzések a munka világából – összefoglaló a szlovák Euroguidance szemináriumáról

2020-10-01

A 2020-as ‘Voice of the client in career guidance’ nevű nemzetközi szemináriumot szeptember 30-án kísérhettük figyelemmel az online térben


A 2020-as ‘Voice of the client in career guidance’ nevű nemzetközi szemináriumot szeptember 30-án kísérhettük figyelemmel az online térben, ahol több, mint 150 karriertanácsadó és szakmabéli vett részt 19 európai országból. A szemináriumot a szlovák Euroguidance iroda szervezte 9 társhálózati partnerével egyetemben, akik a következő országokból voltak jelen: Ausztria, Horvátország, Csehország, Németország, Magyarország, Portugália, Románia, Szerbia és Szlovénia.

A 2020-as ‘Voice of the client in career guidance’ nevű nemzetközi szemináriumot szeptember 30-án kísérhettük figyelemmel az online térben, ahol több, mint 150 karriertanácsadó és szakmabéli vett részt 19 európai országból. A szemináriumot a szlovák Euroguidance iroda szervezte 9 társhálózati partnerével egyetemben, akik a következő országokból voltak jelen: Ausztria, Horvátország, Csehország, Németország, Magyarország, Portugália, Románia, Szerbia és Szlovénia.

A szemináriumi előadás célja a felhasználói „hang” fogalmának vizsgálata volt a pályaorientációs szolgáltatások tervezésének és nyújtásának fényében. Habár ennek a tanulmányozása nagyon jelentőssé vált a tanácsadói szakterületen az elmúlt évtizedben, még mindig rengeteg kihívást rejt magában a témakör. Ronald Sultana, a szeminárium fő előadó professzora arra hívta fel a figyelmet, hogy bár az ügyfelek hangjára figyelni progresszív és demokratikus dolog lehet, ugyanakkor problémát is jelenthet, ha szélesebb perspektívából tekintünk a jelenségre.

a kép forrása: https://bit.ly/2IzGYRe 


A „hang” szó maga is meglehetősen zavaros ebben a kontextusban, mivel a mi hangunk és az ügyfelek hangja is jól kivehető és sokoldalúan van jelen, más szempontból viszont nem terjed ki a többi résztvevőre, akik így el vannak hallgattatva a folyamat során. Sokszor ideológiai, történelmi, kulturális vagy személyes tapasztalatok beszélnek a megszólalókból. Éppen ezért, amikor az ügyféloldali hangadásról esik szó, akkor a kontextus szerepe nagyon sokat számít (‘Tulajdonképpen kinek a hangját is halljuk?’). A kontextus formálja a narratívát is, és a szavak, amiket használunk, alakítják az egyéni valóságokat. Ahogyan Sultana professzor sokatmondóan kiemelte: „a szavak, amiket kimondunk, házzá válnak, amelyben élünk”.

Ráadásul a felszólalási szándék erős összefüggést mutat az erőfitogtatással, és tükrözi az éppen aktuális közéleti és politikai álláspontokat is. Ez megkérdőjelezi a romantikus vagy idealisztikus elképzeléseket a felhasználói hang hallatásáról, mint az emancipáció és a felemelés eszközéről, és azt sugallja, hogy az ügyfelek hangja valójában ideológiai alapokon formálódott annak érdekében, hogy politikai megmozdulást idézzen elő („szövetkező hang”).

E buktatók ellenére, a felhasználói hang sok-sok ígéretet is rejt magában – feltárja előttünk, hogy minden ügyfél birtokában van egyéni tudásoknak, fokozza az érdekérvényesítést, reagál az egyén igényeire és tiszteletben tartja az alternatív értékeket, valamint, hatásos eszköz is lehet akkor, mikor a karriertanácsadási szolgáltatások finanszírozását célozzák meg vele. Ugyanakkor óvatosan és folyamatos kritikai megközelítéssel érdemes ezeket megközelítenünk.

További információkért és betekintésért kattints az alábbi linkre!