Hírek

2020.06.23

Új kihívások, új szakmai tapasztalatok - Milyen különleges munkatapasztalatra tehettünk szert a koronavírus ideje alatt?

Kell egy állás! - Újratervezés 4. rész

A rendkívüli helyzetek esélyt is jelentenek a munkavállalóknak. Mivel nincsenek bejáratott utak, mindenki újat tanul, és kicsit a sötétben is tapogatózik, ezért szemfülességgel, bátorsággal és felelősségvállalással kitűnhetünk és stablizálhatjuk a helyünket a munkában - akár pályakezdőként is. “Békeidőkben” a helyettesítés és a nyári szabadságolás ad esélyt a bizonyításra, az utóbbi két hónapban pedig a koronavírus-járvány okozta kihívások teremtették ezt meg. Nézzük, mivel lehetett élni.

  • Segédkezni a home office kialakításában

Március 11-én, az országos veszélyhelyzet kihirdetésekor a munkaadók hatalmas kihívással találták szembe magukat. Napok alatt kellett vállalatukat online-ra állítani, a munkavállalókat pedig otthoni irodájukba költöztetni. Nagy nyomás nehezedett a menedzsment mellett a HR, a jogi és az informatikai osztályokra, hiszen nekik kellett megszervezni az átállást, az iroda “szétköltöztetését” és a működés fenntartását. Nemzetközi cégeknél pedig a leányvállalatok között is egyeztetni kellett. Ezekben a napokban sokkal nagyobb volt a hatása minden ötletnek, gesztusnak, segítő kéznek. Aki ebben szerepet vállalt, akár szervezésben, akár háttéranyagok kidolgozásában, biztosan jó pontokat szerzett.

  • Felajánlani magunkat bejárásra

A legtöbb cég nem tudta a 100 százalékos home office-t megvalósítani. Osztályonként kellett egy-egy munkatárs, aki tartja a frontot, elintézi a csak az irodában teljesíthető kéréseket - például átveszi a postát és elviszi az illetékes vezetőnek. Aki ilyet vállalt, szintén stabilizálhatta helyét a szervezetben.

  • A tűzvonalban bizonyítani

Az egészségügyben és az élelmiszer-kiskereskedelemben dolgozók ünnepelt hősökké váltak. Előbbieket a lakosok esténként tapssal köszöntötték Európa-szerte, utóbbiak teljesítménye, bátorsága előtt munkaadóik óriásplakát-kampánnyal adóztak. (“Számunkra ti vagytok az igazi hősök” - olvashattuk a Lidl, az Aldi, a Penny Market és a Tesco plakátjain.)

Aki végigcsinálta ezt a két hónapot a raktárban, beszállítókkal napi kapcsolatban, a kassza mögött vagy a kórházakban, bizonyította, hogy gyorsan tud alkalmazkodni, és nem fél a felelősségvállalástól.

  • Online meetingeket, kisebb konferenciákat szervezni

A távmunkára kényszerülő szervezetek egy sor új kérdéssel találták szembe magukat. Hogyan tartsam a kapcsolatot az ügyfelekkel? Milyen gyakran legyenek belső meetingek? Miként lehet a motiváltságot fenntartani, a személyes találkozások élményét az online térben pótolni? Aki ebben ötletekkel jött elő, vagy akár más helyeken talált jó gyakorlatot javasolt, értékesebb lett a szervezeten belül. Ki lehetett tűnni online konferenciák műszaki vagy tartalmi megszervezésével, a résztvevők felkészítésével vagy kisebb előadás tartásával a megtanult technikákból. Ez új műfajnak számított, még a vezetőket is felkészületlenül érte. Egy ilyen tapasztalatot később az önéletrajzban is fel lehet tüntetni az eredménnyel együtt.

Érdemes megjegyezni, hogy a kitűnéshez ismerni kell az adott szervezet kultúráját, az írott és íratlan szabályokat. Ha nem a megfelelő utakon, szavakkal ajánljuk fel segítségünket - például közvetlen vezetőnk megkerülésével - akkor a visszájára is elsülhet a proaktivitás. Ha azonban jól csináljuk, akkor elismertséget vívunk ki, számítanak ránk a későbbiekben, a rendkívüli helyzetben szerzett tapasztalat pedig jól mutat az önéletrajzban.

Mi a tanulság ebből a jövőre nézve? Javasolt a nem megszokott helyzeteket esélyként kezelni. Megéri kilépni a komfortzónából, ötletekkel, javaslatokkal előjönni, és felelősséget vállalni.

Karácsony Zoltán, álláspiaci szakértő

Ha kíváncsi rá, miként mutathatja be jól ezeket az újonnan szerzett tapasztalatokat a már meglévőkkel együtt, ajánljuk figyelmébe korábbi cikkünket. Legközelebb a tanulmányok és végzettségek bemutatásának praktikáiról lesz szó. Addig is érdemes megtekinteni a Kell egy állás! - Újratervezés sorozat korábbi írásait is, ide kattintva.

További kérdése van?

Az Europass dokumentumokkal kapcsolatban további információkat igényel?
Tegye fel kérdését a Nemzeti Europass Központ munkatársának! 
Telefonon: 06-1-236-5050 (hétköznap 9 – 13 óra között)
E-mailen: europass@tpf.hu

Az europass.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »

Olvasta már? ×