Tíz döntő képesség

Hiába a versenyképes szaktudás, legalább olyan fontosak a pályázó személyes tulajdonságai, amelyet a szaknyelvben „soft skilleknek” (képességeknek) hívnak. Melyek is ezek? Hogyan lehet fejleszteni?

1.Jó kommunikációs készség

Sokan hajlamosak üres közhelyként és evidenciaként kezelni a „jó kommunikációs készséget”. Ennek ellenére az egyik legfontosabb képesség a munkahelyen. Enélkül nem lehet csapatban dolgozni, az ügyfeleket kezelni, üzletet hozni. A jó kommunikációs készség nem csupán jó beszédkészséget jelent, hanem például a másikra odafigyelést, az aktív hallgatást is. És nem csak szóban, hanem írásban is meg kell lennie.

2. Pontosság, megbízhatóság

Ez is evidensnek tűnhet, ennek ellenére a dolgozók jó részénél van javítanivaló. Ez már állásinterjúra érkezéskor tesztelhető.

3. Asszertivitás

Nehéz magyar megfelelőt találni, talán a rámenősség áll hozzá legközelebb. Olyan munkatársat takar, aki nem agresszív, ám nem is passzív, hanem célorientált. Nem várja a feladatokat, hanem elébemegy a munkának, ötletei, tanácsai vannak, keresi a kihívásokat.

4. Rugalmasság

Rossz nyelvek szerint álláshirdetésben ez a kitétel az alacsonyabb fizetés elfogadását jelzi. Megesik, hogy a munkavállaló számára kedvezőtlenebb kondíciók (számlás „alkalmazás”, minimálbér hivatalosan, a többi „zsebbe”) áll mögötte. Ám sokkal inkább a rugalmassághoz tartozik az, hogy nyitottak legyünk egy másik terület kitanulására (akár a cég külföldi telephelyén), igény szerint túlórára vagy utazásra. Pályakezdőknél különösen fontos ez a képesség.

5. Tanulási képesség

Kevés olyan munkahely akad, ahol az iskolapadban szerzett tudás teljes mértékben elegendő a munkavégzéshez. Sok munkaadó dönt olyan pályázók mellett, akinek ugyan nincs még meg a szükséges képzettsége, de motivált, van benne fejlődési potenciál, és gyorsan tanul.

6. A munka iránti alázat

Szeressük azt, amit csinálunk és csak igényes munkát adjunk ki a kezünk közül. Aki ilyen hozzáállással dolgozik, bizonyosan tekintélyt szerez kollégái körében, vállalkozóként dolgozva pedig nagyobb eséllyel kap megbízásokat. Az ilyen munkavállaló nem munkaidőben, hanem projektekben gondolkodik, és szinte észrevétlenül eltelik a munkanapja.

7. Problémamegoldó képesség

Vannak alkalmazottak, akik hajlamosak felnagyítani a problémákat, hosszan elemezgetni az okokat, panaszkodni. Ennél sokkal hasznosabb hozzáállás a probléma helyett annak leggyorsabb és leghatékonyabb megoldásán gondolkodni.

8. Konfliktuskezelő képesség

Olyan munkahely nincs, amelyen ne lennének kisebb-nagyobb konfliktusok - akár cégen belül, akár az ügyfelekkel. Ügyfélszolgálatosoknál, vezetőknél különösen fontos ez a készség, ám bárki profitálhat ennek fejlesztéséből.

9. Motiváló képesség

Jó vezetők egyik fontos ismérve, mennyire képesek lelkesíteni környezetüket, mennyire tudják a csapatukban rejlő energiát egy irányba mozgósítani. Nem csupán mások, hanem önmagunk motiválása is fontos. Főleg, ha munkánk monoton.

10. Együttműködés

A csapatban dolgozás képességét is jelenti. A munka modern világában már nem magányos farkasok dolgoznak, hanem projekt alapon szerveződő csapatok valósítanak meg elképzeléseket. Ebben a saját munka elvégzése mellett az is fontos, hogy megtanuljunk figyelni a másikra, egymást kisegíteni, saját érdekeinket a csapatérdek alá helyezni.

Hogyan lehet ezeket fejleszteni?

Adódik a kérdés, miként lehet ebben javítanunk. Annyi bizonyos, az iskolapadban nem tanítják. Egy részüket a szocializációnkkal – szülői, tanári, munkahelyi minták – szedjük magunkra, illetve különféle élethelyzetekben kényszerülünk rá ezeknek csiszolására. A céges világban kínálnak készségfejlesztő tréningeket, ahol elsősorban technikákat lehet megtanulni, illetve különféle munkahelyi helyzetekben szimulálnak szituációkat. Ezek azonban drágák, így saját zsebből kevesen tudják fizetni. Érdemes nyitott szemmel járni, a jó példákat és technikákat összegyűjteni, majd átvenni. A jobbtól tanulni (itt sem) szégyen…

 

A cikket összeállította: Karácsony Zoltán, álláspiaci szakértő

További kérdése van?

Az Europass dokumentumokkal kapcsolatban további információkat igényel?
Tegye fel kérdését a Nemzeti Europass Központ munkatársának
Telefonon: 06-1-236-5050 (hétköznap 9 – 13 óra között)
E-mailen: europass@tpf.hu

Az europass.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »

Olvasta már? ×