Hírek

2014.05.10

Nem lehetsz csak egy a sok közül - Tanácsok a sikeres én-márka építéshez

Szerezz tapasztalatot!

Az állástoborzók és a vállalkozások nem tudják az iskolai végzettség alapján megkülönböztetni a jelentkezőket, hiszen a munkaerő piacon óriási a túlkínálat. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a fiatalok ne elsősorban csak a diplomájukra, hanem más előnyökre építsenek – olyanokra, amelyek megkülönböztetik őket a többiektől.

– A pályakezdők helyzete azért is nehéz, mert életkorukból adódóan ők lényegesen kevesebb tapasztalattal – munkaerő-piaci megkülönböztető jeggyel – rendelkeznek, mint az idősebb álláspiaci versenyzők. Fontos, hogy még a tanulmányok ideje alatt olyan kompetenciákat, tapasztalatokat szerezzenek, amik kiemelik őket az átlagból, és mutassák is meg ezeket. Kiváló apropót kínálnak erre például a külföldi ösztöndíjak – mondja Svéda Dóra HR-szakértő, a Jól-Lét Alapítvány alapítványvezető-helyettese. Svéda Dóra - Jól-lét Alapítvány

A munkáltatók az önálló, felelősségvállalásra képes munkatársakat keresik, azokat, akik proaktívak. Szívesen veszik az ilyen tulajdonságokra utaló jeleket az önéletrajzban, motivációs levélben. – Nem elég azonban állítani valamit, azt alá is kell támasztani. Érdemes leírni hol, pontosan milyen programokban vettünk részt, milyen feladatokat végeztünk el, kikkel tartottunk kapcsolatot, prezentáltunk-e idegen nyelven. Ha lehetséges, kérjünk ajánlást a tanároktól, projektvezetőktől és akár a csoport- vagy csapattársainktól is – javasolja a szakember. Ezek a módszerek akkor is sikerrel alkalmazhatók, ha Europass önéletrajzról van szó. Annál is inkább, hiszen ez az unióban egységes, ugyanakkor rugalmas formanyomtatvány a hagyományos önéletrajznál nagyobb hangsúlyt fektet a munkatapasztalat tartalmára, az iskolában szerzett tudásra és az egyéni készségek konkrét bemutatására.

Magyarországon még mindig él az a sztereotípia, hogy a Nyugat-Európában szerzett tudás értékesebb, de ez nem feltétlenül van így: az a legfontosabb, hogy a fiatalok színvonalas, elismert külföldi intézmények kurzusain vegyenek részt – mindegy, melyik országban. Arról, hogy hova érdemes ösztöndíjjal kiutazni, számos internetes oldalon tájékozódhatunk. Az uniós programokban részt vevő intézményeket rangsorolják hallgatói elégedettség, de az ott tanítók tudományos fokozatai alapján is. Nem annak van jelentősége, hogy a Leonardo vagy az Erasmus programban vett részt valaki, sokkal fontosabb, hogy mennyi időt töltött külföldön. Minél hosszabb az ösztöndíj vagy a szakmai gyakorlat, annál inkább arról árulkodik, hogy a hallgató nyelvtudása elmélyült, tartósan képes beilleszkedni idegen környezetbe, kezelni tudja a konfliktusokat, és megbirkózik a kulturális különbségek jelentette nehézségekkel.

Rendelkezik külföldön megszerzett készségekkel és kompetenciákkal? Egyetemi évei alatt az Erasmus vagy más ösztöndíj segítségével külföldön tanult? Gyakran jár külföldi tréningekre, hogy fejlessze magát? Szakmai gyakorlatát egy másik EU-s országban végezte el? Töltse ki az Europass Mobilitási Igazolványt, hogy egy egész Európában elismert hivatalos igazolása legyen külföldi tapasztalatszerzéseiről.

 

Figyelj a részletekre!

Számos apró trükk létezik, ami segít „felturbózni” egy önéletrajzot, az én-márkát. Svéda Dóra javasolja például, hogy az ösztöndíjasként, önkéntesként vagy nyári gyakorlaton töltött munka közben készítsünk fotókat. Egy-egy kép ugyanis rengeteg információt hordoz, és sikeresen használható nem csak a CV-ben, hanem például a közösségi oldalakon is. Ha megpályázunk valamit, mélyedjünk el az adott intézmény, cég vagy szakterület által gyakran ismételt kifejezésekben, és használjuk ezeket a motivációs levélben. Egy kereskedelmi gyakorlati helyért folytatott versenyben például ne azt mondjuk, írjuk, hogy „szeretek emberekkel beszélgetni”, hanem azt: „korábbi főnökeim véleménye szerint jól kommunikálok az ügyfelekkel”. Pályakezdőként is érdemes regisztrálni a legnagyobb szakmai közösségi oldalon a LinkedIn-en, és lehetőség szerint rendszeresen részt venni szakmai vitákon, fórumbeszélgetéseken. A konferenciákat se hanyagoljuk el, és ott merjünk kérdezni a neves szakemberektől, kössünk minél több személyes ismeretséget.

– Az előregondolkodás, a tudatosság nagyon fontos, ha valaki sikeres karriert szeretne építeni. A felelősségteljes életpálya-tervezés beépíthető a napi rutinba. A karriertanácsadók újra és újra elmondják például, hogy egyáltalán nem célszerű bulifotókkal telezsúfolni a Facebook üzenőfalakat, trágár kommentárokat, szélsőséges politikai, vallási nézetekről árulkodó megnyilvánulásokat hagyni magunk után a világhálón. Aki mégis úgy gondolja, a személyes oldalára márpedig azt tesz fel, ami neki jól esik, annak érdemes létrehoznia egy karrierprofilt is, és ennek elérhetőségeit belinkelni az önéletrajzokba. Ezen az oldalon érdemes beszámolni a sikeres nyelvvizsgáról, egy-egy jó versenyeredményről, elnyert ösztöndíjról, szakmai nyári táborról. Valótlanságot állítani azonban azért, hogy jobb színben tűnjünk fel, tilos, és később visszaüthet – teszi hozzá Svéda Dóra.

Szerinte fontos, hogy a fiatalok minél előbb kellő önismeretre tegyenek szert, vegyék számba saját erősségeiket és céljaikat, az őket támogató közeg – család, barátok, tanárok – visszajelzéseit, és ezekhez igazodva igyekezzenek megmutatni magukat.

Tájékozódj!

Svéda Dóra tapasztalatai szerint a magyarországi és a külföldi álláskeresés módszerei ma már nem különböznek egymástól, a fenti módszerek sikerrel alkalmazhatók minden európai munkaerő-piacon.

Lényeges változás azonban a korábbi évekhez képest, hogy mivel a vállalatoknak egyre kevesebb pénze jut toborzásra, a tehetségek felkutatására, sok cégnél első körben saját adatbázisból válogatnak, és ha ott nem találnak megfelelő jelentkezőt, csak akkor hirdetik meg az állást nyilvánosan.

– Ezért azt is javaslom a fiataloknak, hogy regisztráljanak az interneten a kiszemelt cégek adatbázisaiba, töltsék fel, és frissítsék rendszeresen az önéletrajzukat. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a hobbi rubrikába írt válaszaink is sokat elárulnak személyiségünkről, ezért ha van olyan sport vagy szabadidős tevékenység, amire méltán büszkék lehetünk, azt semmiképp ne hagyjuk ki a CV-ből – sem a hagyományos, sem az Europass önéletrajzból. jol-let alapitvany

Célszerű ezen kívül ellátogatni egyetemi karriernapokra, kipróbálni magunkat egy-egy próba állásinterjún, és ha nem tudjuk, merre induljunk vagy sorozatos kudarcok érnek, forduljunk karriertanácsadóhoz. Kövessük az álláspiaci trendeket a szakújságcikkekben, hr-oldalakon, blogokon, és mindig igyekezzük konstruktív, az általánosításokat kerülő, érdeklődő, tájékozott, gondolkodó ember benyomását kelteni – mondja Svéda Dóra.

Mit jelent az én-márka építése?

A saját márkánk építése, azaz a personal branding azt jelenti, hogy az ember a rendelkezésre álló szakmai, emberi kapcsolatokat, az internet kínálta lehetőségeket kihasználva épít fel egy olyan képet önmagáról, ami vonzóvá teszi a munkáltatók körében. Érdemes minél előbb hozzálátni ehhez a feladathoz, mert a gazdasági válság hatásaként egyre nehezebb sikerrel érvényesül a munkaerő piacon. A világháló kiváló, gyors, olcsó és a hatékony segítséget kínál, de fontos, hogy az ember körültekintően használja a saját honlap, a közösségi oldalak, a LinkedIn vagy éppen a Twitter kínálta lehetőségeket, és rendszeresen ellenőrizze a nevével kapcsolatban megjelenő tartalmakat.

 
A cikket írta: Willin-Tóth Kornélia

További kérdése van?

Az Europass dokumentumokkal kapcsolatban további információkat igényel?
Tegye fel kérdését a Nemzeti Europass Központ munkatársának! 
Telefonon: 06-1-236-5050 (hétköznap 9 – 13 óra között)
E-mailen: europass@tpf.hu

Az europass.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »

Olvasta már? ×