Hírek

2020.07.14

Nehézségből lehetőség - Munkavállalóként milyen extra készségekre tehettünk szert a home office-ban?

Kell egy állás! - Újratervezés 10. rész

Márciustól a koronavírus-járvány következtében világszerte munkavállalók milliói kényszerültek rá, hogy távmunkában dolgozzanak. Lássuk, mi mindent tanultunk meg az otthoni irodában, aminek hosszú távon is hasznát vehetjük a munkaerőpiacon.

Már az a tény, hogy egy-két hét alatt sikerült a home office-ra való átállás, önbizalmat adott a munkavállalóknak. Olyan élet- és munkahelyzetekhez kellett alkalmazkodniuk, amire korábban nem volt példa, és amire nem voltak felkészülve még feletteseik sem. Az otthoni irodában töltött hetek pedig egy sor fontos készséget erősítettek meg. Melyek is ezek?

  • Személyes hatékonyság

Az irodainál nagyobb szabadságot kaptunk, ami egyben nagyobb személyes felelősséggel is járt. Sokkal többet megtudtunk magunkról. Például arról, melyik a legproduktívabb napszakunk; melyik csatornán megy a kommunikáció jobban, melyiken kevésbé; hogyan kezeljük a zavaró tényezőket (netes böngészés, privát e-mailek és ügyintézés, családi teendők, hirtelen beeső feladatok); miként birkózunk meg az elszigeteltséggel; és milyen online eszközök segítik leginkább a munkánkat.

  • Időmenedzsment

A home office megtanította beosztani a napot, időtartamot rendelni a feladatokhoz, pihenő- és felkészülési időket beiktatni. Itt nem lehet áltevékenységekkel, hosszúra nyúlt kávészünetekkel, trécseléssel húzni az időt, mert nem a jelenlét, hanem csak a munkánk eredménye alapján ítélnek meg bennünket.

  • Írásbeli és szóbeli kommunikáció

Az otthoni munkavégzés teljesen más típusú kommunikációt kívánt meg, mint az irodai mindennapok. Írásban precízebben, pontosabban, alaposabban kellett megfogalmaznunk, hogy kitől, mit szeretnénk, milyen formában és mikorra. Szóban pedig több eszközt is be kellett vetnünk azért, hogy meggyőződjünk arról, hogyan fogadta a másik fél a tőlünk kapott információt. Míg élőben egy-egy gesztusból azonnal képesek vagyunk “levenni” a helyzetet, e-mailben, chatben vagy videóhívásban ez sokkal nehézkesebb.

  • Online tanulási készség

Egy sor új eszközt - például videókonferencia-szoftvert, közös munkát támogató alkalmazásokat - kellett kitanulnunk és azonnal használnunk. Ha pedig bármilyen kérdésünk volt, akkor sokkal egyszerűbb volt saját magunknak megkeresni a választ az interneten, mint kérdezni és várni a feleletre. 

  • Közös munka a virtuális térben

A szervezeteknek a legnagyobb kihívást a csapatmunka online végzése jelentette. A vezetőknek és a munkatársaknak is meg kellett tanulniuk a projekt alapú munkavégzést a virtuális térbe helyezni, szerepekkel, folyamatokkal, határidőkkel, felelősökkel, közös szabályokkal, online ötleteléssel. Ebben azért máig akadnak nehézségek, ám aki beletanul, a jövőben a világ különböző pontjain élő, projektekre szerveződő munkavállalókkal is jól tud majd együtt dolgozni.

  • Stressz és kiégés kezelése

Néhány hét után nyilvánvalóvá vált, hogy home office-ban a munka-magánélet konfliktusa, a stressz és a kiégés reális veszélyek, melyeket kezelni kell. Ezt a cégek is érzékelték és sokan megpróbáltak külső tanácsadó bevonásával segíteni munkavállalóiknak. Aki ezt igénybe vette, sokat tett mentális egészségének megőrzéséért.

Ha úgy érezzük, hogy van mit javítani az irodától távoli munkavégzési képességünkön, akkor rengeteg online tanfolyamon vehetünk részt.

Az alábbi kulcsszavakra érdemes keresni (zárójelben angolul):

  • Személyes hatékonyság (personal productivity)
  • Időmenedzsment (time management)
  • Távoli csapatok vezetése (managing remote teams)
  • Közös problémamegoldás (collaborative problem solving)
  • Stresszkezelés (dealing with stress)

Hogyan mutassuk be az önéletrajzban?

Az Europass önéletrajz szerkesztőfelületén a Személyes készségek menüpontban lehet a home office alatt megszerzett készségeket feltüntetni. Ha ilyen témájú tanfolyamot végeztünk el, bátran írjuk be. Ajánlatos ezeket a készségeket konkrétan is bemutatni: például a szervezési/vezetési készségek pontban: “a koronavírus-járvány alatt otthonról egy öt fős projektet vezettem csak digitális eszközökkel”, vagy “home office-ból húsz résztvevős ügyféltalálkozót szerveztem és moderáltam”. 

A távmunka kiléptetett bennünket a komfortzónánkból, és ha tudtunk alkalmazkodni, azzal többek lettünk a munkaerőpiacon.

Karácsony Zoltán, álláspiaci szakértő

Következő cikkünkben a megújult Europass portál egyik legfontosabb funkciójának, az e-portfóliónak a használatát mutatjuk be, mellyel nem csupán az álláskeresés, de a hosszú távú karrierépítés is kézben tartható. Addig ajánljuk figyelmükbe a Kell egy állás! - Újratervezés sorozat korábbi írásait is. 

További kérdése van?

Az Europass dokumentumokkal kapcsolatban további információkat igényel?
Tegye fel kérdését a Nemzeti Europass Központ munkatársának! 
Telefonon: 06-1-236-5050 (hétköznap 9 – 13 óra között)
E-mailen: europass@tpf.hu

Az europass.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »

Olvasta már? ×