Hírek

2016.12.22

„Már attól erősebbnek érezzük magunkat, hogy kapcsolatban vagyunk” - Ezért keress magadnak mentort!

Interjú Dávid Mária pszichológussal

Mentor. A szót egészen biztosan hallottad már, sőt, talán volt is mentorod. Még akkor is, ha esetleg nem is tudtál róla! Mentor ugyanis minden olyan személy, aki tapasztalataival célzottan segíti a fejlődésedet, szakmai előrejutásodat, boldogulásodat. Nos? Mégsem volt ilyen? Akkor itt az ideje – erre a fajta támogatásra ugyanis legtöbbünknek nagy szüksége van.


Dr. Dávid Mária pszichológus, az Eszterházy Károly Egyetem tanára. A Mentorálás a tehetséggondozásban című kiadvány szerzője. Fő kutatási területei: fejlesztő pszichológiai módszerek, tanulási zavar, iskolai alulteljesítés, tanulási tanácsadás, főiskolai hallgatók képesség-struktúrájának elemzése, pályaorientáció – életpálya-építés. 


Hogyan magyarázhatnánk meg a mentor fogalmát valakinek, aki először találkozik vele?

A mentor egyfajta támogató személy, aki egy adott fejlődési folyamaton kíséri végig az embert. Sőt, már abban is segíti, hogy a saját útját minél pontosabban megtalálja. Sok esetben olyan személyről beszélünk, aki hasonló területen tevékenykedik, mint ami az illetőt érdekli, csak van némi előnye: idősebb, jól informált, és sok lehetőséget ismer. Ennek a helyzetnek a jelölésére egyébként sokféle, hasonló értelmű kifejezés– tutor, patrónus, tanácsadó – ismert, és sokszor nehéz különbséget tenni köztük, ráadásul a különböző szakmák sem azonos értelemben használják ezeket. Egy a lényeg: olyan emberről beszélünk, aki részben már megjárta azt az utat, amire a fiatal még csak most készül, felkarolja őt, és ezzel képes számára kinyitni egy új világot.

Egy személy, aki támogatja egy fiatal személyiségfejlődését, a céljai elérését: ez voltaképpen egy tanár vagy szülő is lehet. Mégis mi az, amiben a mentor feladata speciális hozzájuk képest?

Sok esetben az ember informálisan kap mentort az élettől úgy, hogy ők ketten akár nem is nevezik nevén a dolgot. Az irodalmi életben például szokás volt, hogy az írópalánta elvitte irományát az idősebb pályatársnak, és ebből akár hosszú életre szóló kapcsolat született. A mai értelemben vett mentori kapcsolat viszont tudatos, és személyre szabottabb, mint egy szokványos tanár-diák viszony, ami persze nem zárja ki, hogy az ember mentora épp az egyik tanára legyen. A mentor szerepe egy barátéhoz is hasonlítható – annyival több, hogy itt egy tapasztaltabb, többnyire nagyobb tudással rendelkező barátról beszélünk, akiben az illető megbízik, de akire fel is tud nézni. A leggyakrabban egy adott szakmával függnek össze ezek a kapcsolatok, de például hobbi is lehet a közös platform. Gyakorlatilag bármilyen tehetségterület szóba jöhet, amelyben valaki szeretne fejlődni, előrelépni.

Mit adhat egy ilyen kapcsolat egy még az iskoláit végző, vagy éppen pályakezdő fiatalnak?

Általánosságban elmondható, hogy már abból sokat lehet profitálni, ha az illető csupán beszélget a mentorával. Megfigyeli, hogyan látja a világot, miként gondolkodik azokról a dolgokról, amibe a fiatal csak most kezd belelátni. De konkrét lehetőségeket is remélhetünk ettől. Könnyen lehet, hogy a mentor bevonja a fiatalt abba, amit ő maga végez, például egy kutatásba vagy munkába. Ezen túl a mentorált segítséget kaphat, ha elakad valamiben. Mégis talán az a legfontosabb, hogy ez a kölcsönösség folyamatos gondolkodásra, önreflexióra késztet.

Nem is kérdés, hogy ilyen személyes odafigyelésre rengeteg fiatalnak lenne szüksége. Vajon van-e ennyi potenciális mentor – figyelembe véve, hogy ez az elfoglaltság időt, energiát igényel, és ellentételezéssel nem jár.

Így van, de ez nem jelenti azt, hogy előnyökkel sem. Előfordul például, hogy a felkért mentor egy konkrét projekt részeként vállalja a feladatot; vagy fontosnak tartja az önkéntes tevékenységeket, az ilyen jellegű elköteleződést; esetleg kimondottan utánpótlást keres. A cégeknél gyakran kijelölik, hogy ki segítsen egy új munkatársnak a beilleszkedésben, de a tipikus inkább az, hogy az illető egyszerűen személyesen fontosnak tartja, hogy segítsen a fiatalabbaknak, mert szereti azt, amivel foglalkozik. Érdekes egyébként megfigyelni, hogy a televíziós tehetségkutató műsorokban kimondottan rangot jelent, ha valaki mentor lehet.

Mire lehet számítani, mennyire hierarchikus egy ilyen kapcsolat?

Inkább partneri jellegű, de függ a korkülönbségtől is – létezik például kortárs mentorálás is. Az azonban lényeges, hogy a jó mentor sosem akarja átvenni teljesen az irányítást, inkább csak serkentője a fejlődésnek. Segít végiggondolni a célokat és azt, hogy a mentorált mit tett meg ezekért, és mit kell még megtennie a jövőben.

Hogyan képzeljük el a gyakorlatban ezt az együttműködést? Mi jellemzi, milyen lépésekből áll?

Fontos, hogy a folyamatnak legyen eleje és vége. A felek tervezzék meg, mondják el, hogy mit várnak a másiktól, és mit tudnak neki nyújtani. Amikor pedig a végéhez érnek, történhet egy értékelés. Visszatekinthetnek a kapcsolatra, esetleg további lépéseket tervezhetnek. A lényeg, hogy a mentorált úgy érezze, valamilyen szempontból több lett annak köszönhetően, hogy találkozott ezzel az emberrel. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy meg is szakad a kapcsolat, inkább annak átalakulásáról van szó.

Kit érdemes keresni mentornak? Lehet valamiféle törvényszerűséget felfedezni abban, hogy milyen személyiségek „passzolnak”?

Ennyire élesen nem, de mint minden kapcsolatban, fontos a szimpátia. Olyat keressünk, akivel szívesen beszélgetnénk, vélhetően jól tudunk együtt dolgozni, és már attól jobban, erősebbnek érezzük magunkat, hogy kapcsolatban vagyunk. A közös érdeklődési terület egyébként többnyire meg is oldja ezt a kérdést.

Az erre irányuló konkrét programok megkönnyítik az egymásra találást. De mit tegyen az, akinek a közelében éppen nem érhető el ilyesmi?

Azt javasolnám, először is nézzen körül azon a területen, ami érdekli. Kik dolgoznak ott, kikre lenne kíváncsi, kit tart példaképnek, kivel tud azonosulni. Nem kell szégyenlősnek lenni, a tehetséges emberek általában nyitottan fogadják azt, aki tényleg motivált ugyanazon a területen.

Sokszor a példaképek nehezen elérhetők, mert mondjuk ismert emberek, vagy épp nemzetközi szaktekintélyek.

Nem lehetetlen egy online kapcsolat sem, de valóban azt ajánlanám, hogy válasszunk inkább a környezetünkben élők közül, akivel jó esetben állandó kapcsolattartás alakulhat ki.

Önnek volt mentora pályakezdőként?

Több egykori tanárom van, akit mentoromként tisztelek. Az ő életútjuk, gondolkodásmódjuk meghatározó volt a személyes fejlődésemben. De a kollégáim közt is van ilyen.

És fordítva? Olyan ember van, aki vélhetően mentoraként tekint Önre?

Igen, régebben egy gyermekvárosban voltam pszichológus, onnan datálódik egy életre szóló kapcsolat. Az illető – akkori neveltem, ma már felnőtt – azt hiszem, így, afféle mentorálti szerepben támaszkodott rám.

Mi lett vele? Megállja a helyét az életben?

Igen, és ha ebben nekem is szerepem lehetett, az engem éppúgy boldoggá tesz, mint őt az, hogy elérte a céljait.

Az interjút készítette: Kempf Zita

További kérdése van?

Az Europass dokumentumokkal kapcsolatban további információkat igényel?
Tegye fel kérdését a Nemzeti Europass Központ munkatársának
Telefonon: 06-1-236-5050 (hétköznap 9 – 13 óra között)
E-mailen: europass@tpf.hu

Az europass.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »

Olvasta már? ×