Hírek

2015.09.22

Karriertervezés az iskolában – Hogyan tud segíteni a pedagógus?

Szakközépiskolai és gimnáziumi tanároknak, szakképzésben dolgozó osztályfőnököknek, nyelvtanároknak, szaktanároknak szóló kiadványt jelentetett meg a Tempus Közalapítvány. Olyan ötleteket, gyakorlatokat gyűjtöttek össze számukra, amelyekkel segíthetik a diákok pályaválasztását, a munkahelykeresésre való felkészülésüket, valamint megismertethetik velük az Europass dokumentumok felhasználási lehetőségeit. A kötet kapcsán a tudatos karriertervezésről beszélgettünk Sipos Évával, a Belvárosi TISZK (Terézvárosi Kereskedelmi Szakközépiskola) közgazdász tanárával, a kiadvány szakmai lektorával.

Ön hogy látja: mennyire tudatosak karriertervezés téren a mai fiatalok?

Több mint tíz éve vagyok a pályán, és azt látom, hogy egyre kevésbé. Nem tudják, mivel is szeretnének foglalkozni, keresik a helyüket a világban. A szülők természetesen próbálják terelni őket, de általában az a probléma, hogy nincs konkrét elképzelésük a gyerekeknek.

Más a helyzet egy szakközépiskolában, mint egy szakiskolában?

Szakképzésre régen a gyerekek célirányosan jöttek: aki pénzügyesnek, könyvelőnek jelentkezett, az értett a számokhoz. Most azonban sokan azok közül, akik gazdasági szakmát választanak, nem tudják, mit várhatnak ettől, meglepődnek, ha sok a számítási feladat és szükség van az analitikus szemléletmódra, a logikus gondolkodásra. Sajnos nincs különbség a két iskolatípusban tanuló gyerekek között: azoknak, akik érettségi után jönnek hozzánk, ugyanannyira nincs kialakult szakmai jövőképük, nem tudják, milyen munkát végeznének szívesen, mint azoknak, akik általános iskola után szakiskolába vagy szakközépiskolába mennek.

Hogyan és milyen eszközökkel tudják segíteni a pedagógusok a diákok tudatos karriertervezését?

Az év elején jelent meg  egy pedagógusoknak szóló módszertani kiadvány, melynek célja, hogy az érettségit (esetleg a komplex szakmai érettségit), illetve a szakmai bizonyítványt szerzett pályakezdő fiatalok munkaerőpiacon való elhelyezkedési esélyeit növelje, a munkaerő-piaci kompetenciáikat fejlessze. A kiadvány elsődlegesen a szakközépiskolai és a gimnáziumi oktatásban, valamint a szakképzésben dolgozó osztályfőnököknek, nyelvtanároknak, szaktanároknak, oktatóknak szól. Olyan ötleteket, gyakorlatokat gyűjtöttünk össze, amelyek segítik a munkahelykeresésre való gyakorlati felkészülésüket, az Europass dokumentumok felhasználását, hatékony alkalmazását. Az óravázlatok az önismerethez, az álláshirdetések kereséséhez, értelmezéséhez, az önéletrajz és a motivációs levél írásához, valamint az állásinterjú témaköréhez kapcsolódnak. A tanárok eszköztára igen széles tehát, hiszen egyrészt használhatják a kiadványban alkalmazott feladatokat, gyakorlatokat, másrészt mindenképpen érdemes a továbbtanulási lehetőségekkel, valamint a munkaerőpiac helyzetével, az álláskereséssel kapcsolatos cikkeket, tanulmányokat böngészni. Nem utolsó sorban pedig a külföldi szakmai gyakorlati lehetőségekre is érdemes felhívni a diákok figyelmét.

Miben tud segíteni a nemzetközi tapasztalat?

Gazdasági szaktanárként azt gondolom, nagyon jó lehetőség a középiskolai oktatásban és a szakképzésben részt vevő diákoknak. Fontos, hogy lássák, mit érhetnek el, ha elvégzik az iskolát, milyen kompetenciákkal rendelkeznek, és azokkal mit tudnak majd kezdeni.

Sokszor elmondom nekik, hogy azoké a jövő, akik sok helyen jártak, sok mindent megtapasztaltak, új embereket ismertek meg, kapcsolatokat építettek, és több nyelven beszélnek. Az a jó, ha látják az összefüggéseket. Mi, tanárok azonban hiába mondjuk ezeket addig, amíg személyesen nem tapasztalják meg, hiszen nem érzik még ennek jelentőségét. Minden diákomat próbálom arra ösztönözni: menjen külföldre, lásson világot, hogy önálló lehessen, és hogy el tudja dönteni, milyen területen helyezkedjen el a bizonyítvány megszerzése után.

A külföldön végzett tanulmányok vagy szakmai gyakorlat bemutatásában nagy segítséget jelentenek az Europass dokumentumok. Melyeket használják ezek közül a diákok?

Az önéletrajzot, a motivációs levelet, illetve a nyelvi útlevelet mindenképpen. Ezek a dokumentumok biztosan megjelennek a tanítás során is, a többi azonban még kevésbé ismert. Úgy gondolom, a középiskolai tanárok sokat tehetnek azért, hogy a diákokkal megismertessék ezeket a lehetőségeket, és megmutassák a használatukat, jelentőségüket.

Milyen tanácsot adna azoknak a fiataloknak, akik Europass önéletrajzot szeretnének kitölteni?

Azt, hogy ne hagyjanak üres sorokat benne, inkább töröljék azokat. Olvassák el alaposan az útmutatót, hiszen óriási segítséget nyújt. Ha például valaki emelt szinten érettségizett egy tantárgyból vagy külföldön járt, azt érdemes kiemelnie az önéletrajzban, hiszen jó benyomást kelt. Ugyanakkor ezt az önéletrajz formát csak annak ajánlanám, akinek van mit beleírnia, azaz rendelkezik szakmai tapasztalattal, nyelvi és számítógépes ismerettel, illetve az adott munkakör betöltéséhez szükséges, a potenciális munkáltató által elvárt kompetenciákkal. Kiemelném az Európai készségútlevelet is, amely egy elektronikusan kitölthető szakmai portfólió. Igen jól mutat az állásinterjún, ha valaki rendelkezik ezzel, hiszen az egész szakmai életútját, fejlődését megmutatja. Természetesen ennek összeállításához szorgalom és kitartás kell, de megéri.

Karriertervezés az iskolában kiadvány elérhető ezen a linken. 

Az interjút készítette: Szíjjártó Anita

További kérdése van?

Az Europass dokumentumokkal kapcsolatban további információkat igényel?
Tegye fel kérdését a Nemzeti Europass Központ munkatársának! 
Telefonon: 06-1-236-5050 (hétköznap 9 – 13 óra között)
E-mailen: europass@tpf.hu

Az europass.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »

Olvasta már? ×