Hírek

2017.05.02

Élesben teszteltük a Karriertervezés az iskolában kötet gyakorlatait!

Hogyan lehetséges a tudatos karriertervezés már a középiskolában? Hogyan tudnak a pedagógusok segíteni ebben a diákoknak? A Karriertervezés az iskolában című kiadvány olyan módszereket szed csokorba, amelyek segítségével az osztályfőnöki órák érdekes játékokkal fognak telni, amelyek közelebb hozzák a diákokat jövőbeli állásukhoz.

A fenti kérdésekre azért fontos válaszokat találni, mivel sok fiatal szembesül azzal a problémával az érettségi bizonyítvány vagy akár a diploma megszerzése után, hogy ott áll az álláskeresés küszöbén és fogalma sincs, merre tovább. A Nemzeti Europass Központnál éppen ezért úgy gondoltuk, ha már létezik a kiadvány tele gyakorlatokkal, az úgy lehet a leghatékonyabb, ha ki is próbáljuk. Ennek érdekében állt össze a Karriertervezés az iskolában módszertani tesztelési projekt, amely egy 2 hónapos időszakot ölelt fel.

Ennek első mozzanata a szeptember 22-i Alma a fán műhelymunka volt, ahol pedagógusok, pályatanácsadók, iskolapszichológusok próbálhattak ki néhányat a kiadványban szereplő feladatok közül. Ezeket az izgalmas, a pályaorientációt nem formális módon támogató eszközöket minden résztvevő átültethette a gyakorlatba saját iskolájában egy-egy osztályfőnöki óra keretében vagy épp az iskolában megrendezésre kerülő pályaorientációs napokon.

Ahogy Kovács Vanda, a tréner – és egyben a könyv szerzője – fogalmazott: a munka világa tulajdonképpen olyan, mint a kultúra, meg kell ismerkednünk vele. Hiába látja már mindenki gyerekkora óta, hogy a szülei mit dolgoznak, szinte napról napra új szakmák jelennek meg, amikkel tartani kell a lépést. Ahhoz, hogy elinduljunk a megfelelő úton, az önismeret a legfontosabb.

Ismernünk kell képességeinket és kompetenciáinkat, hogy valóban azzal foglalkozzunk, ami nem csak érdekel minket, hanem amire alkalmasak is vagyunk. A műhelyen ennek kapcsán került elő a hagymamodell, amelynek lényege, hogy rétegről rétegre kell felfedeznünk mindent. Először egyértelműen az adott munkához kapcsolódó szimbólumokat látjuk: tudjuk, milyen ruhában dolgozik egy bankár vagy egy tűzoltó, egy asszisztenst pedig tipikusan irodai környezetben képzelünk el.

A pedagógusoknak fontos mérlegelniük, hogy egy adott osztályba melyik feladat vihető be: bár izgalmas és játékos formában gondolkozhatnak a diákok a karrierjükről, fontos lehet egy-egy módszernél, hogy az osztálytársak megbízzanak egymásban és nyíltan tudjanak beszélni egymás előtt arról, hogy milyen jövőt képzelnek maguknak. A feladatok az állásinterjús dress code-tól kezdve addig, hogy milyen személyiségjegyeket keresnek a munkáltatók a potenciális jelöltben, nagyon sokféle témát érintenek.

Vegyük példának az egyik feladatot, amely „Ajánljuk magunkat” címmel található meg a kiadványban. Ennek célja, hogy felkészítsen az álláskeresésre, továbbá segítsen felismerni saját kompetenciáinkat. A workshopon résztvevők kisebb csoportokba tömörültek, történetük szerint itt nem pedagógusok voltak, hanem fiatal vállalkozók egy könyvelőiroda élén, akik bővíteni szeretnék csapatukat egy irodavezetővel. Feladatuk az volt, hogy fogalmazzanak meg olyan készségeket, tulajdonságokat, amelyeket leginkább elvárnának új munkatársuktól. A résztvevőknek abszolút sikerült beleélniük magukat a szerepükbe, ezután már minden asztalnál csak a legkiemelkedőbb kompetenciákat lehetett hallani, vagy éppen azt, hogy valaki rákontrázik az empátiára egy „Jó beszédkészség!” felkiáltással. Az adott tulajdonsághoz azt is párosítaniuk kellett, hogy szerintük azt a kiválasztás melyik pontján lehet kideríteni a jelentkezőről: már az önéletrajzból egyből látható, esetleg át kell bogarászni a motivációs levelet hozzá, vagy csak élesben, az interjún lehet tesztelni. A leggyakrabban olyan jelzők hangzottak el, mint a megbízhatóság, önállóság vagy a pontosság. Érdekes volt látni, amikor a tapasztalt pedagógusok is ugyanúgy néztek egymásra és unszolták a másikat, hogy menjen ki a táblához vagy szólaljon fel, mint ahogy azt a diákok szokták az iskolában.

A projektben résztvevő köznevelési és ifjúságfejlesztési szakemberek természetesen nem ezen az alkalmon találkoztak utoljára, hiszen még sok izgalmas feladat áll előttük. Például, hogy a kötetben szereplő gyakorlatokat kipróbálják a célcsoporttal, majd a tapasztalatokat és visszajelzéseket megosszák egymással és a kiadvány szerzőével is.

A fő cél az volt, hogy a kötet oly módon legyen továbbfejlesztve, ahogy az a tanárok és a diákok igényeinek is maximálisan megfelel. A következő hetekben-hónapokban 20 elkötelezett pedagógusnak köszönhetően a kötet feladatleírásai a szemünk előtt elevenedtek meg; valós problémákról és nehézségekről beszélgettünk, és igazi sikereket osztottunk meg egymással. Mindez a kiadvány legújabb, harmadik kiadásán is nyomot hagyott, amelyben új gyakorlatok, új nézőpontok jelzik, mire jutottunk a közös gondolkodással. 

Egy fiatal élete számottevő részét az iskolapadban tölti, így fontos, hogy a tanárok segítsenek a felnőtt életre való felkészülésben. A Karriertervezés az iskolában könyv ennek érdekében pedig a pedagógusoknak nyújt segítséget abban, hogy hogyan lehet könnyed, játékos, de mégis inspiráló és hasznos formában véghezvinni ezt a folyamatot.

A Nemzeti Europass Központ ezúton is köszöni a lelkes csapatnak az ötleteket, az elhivatottságot, a közös munkát!

Amennyiben a kiadvány felkeltette érdeklődését, ezen a linken érheti el.

További kérdése van?

Az Europass dokumentumokkal kapcsolatban további információkat igényel?
Tegye fel kérdését a Nemzeti Europass Központ munkatársának
Telefonon: 06-1-236-5050 (hétköznap 9 – 13 óra között)
E-mailen: europass@tpf.hu

Az europass.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »

Olvasta már? ×