Így építsd a karriered a Facebookon

A közösségi média nagy lehetőséget és egyben veszélyt is jelent a karrierépítésben. Aki ügyesen csinálja, sokat profitálhat, egy-egy meggondolatlan bejegyzés, fotó azonban állásba kerülhet.

Azt javaslom mindenkinek, hogy felejtse el az álláskeresést és inkább hosszú távú karrierépítésben gondolkodjon. Persze aki most éppen állását veszítette, annak nincs más választása, mint pályázni, ám aki még tanul vagy biztosnak vélt munkahelyen dolgozik, gondolkodjon nagyobb távlatokban, fektessen időt és energiát álláspiaci értékének növelésébe. Így később sokkal könnyebb lesz állást találnia.

Hogyan? Ennek sok módja van. Most a közösségi médiában rejlő potenciált veszem nagyító alá. Ebből is a legfontosabb szereplőket, a Facebook (facebook.com) , a LinkedIn (linkedin.com) oldalakat illetve a Facebook karrier alkalmazásait (beknown.com, branchout.com).

Tanácsok, mielőtt belevágsz

1. Döntsd el, hogy vállalod-e a nyilvánosságot. Érdemes tisztázni magadban, mi a célod ezzel: privát kapcsolattartás? Szakmai kapcsolatépítés? Ha profiloldalt hozol létre a Facebookon, a LinkedIn-en és azt publikussá teszed, akkor viselkedj úgy, mintha egy nyilvános rendezvényen lennél. Ha fontosabb, hogy barátaiddal kötetlenül beszélgess, posztolj, privát fotókat ossz meg, akkor állítsd privátra oldalad beállítását és ne tedd adatlapodat kereshetővé.

2. Mutasd a legjobb arcodat. A kíváncsi HR-esek és fejvadászok előszeretettel nézik meg a pályázók közösségi médiás megjelenését. Szeretnek ugyanis minél árnyaltabb képet kapni a jelentkezőkről. Ellenőrizni akarják, hogy az önéletrajzban keltett benyomást mennyire igazolja vissza más fórumon való megjelenésed. Éppen ezért profiloldalad legyen jól megszerkesztett és átgondolt. Ehhez hozzátartozik egy előnyös fotó, az eddigi munka- és iskolai tapasztalat, nyelvtudás leírása. Ha publikussá teszed, ügyelj arra, hogy a későbbi álláspályázatokban ne kerülj ellentmondásba az itt megadott infókkal.

 3. Légy aktív. Nem elég egyszer egy profiloldalt felépíteni, és időnként benézni/„visszajelölgetni” az ismerősöket. Azok a sikeresek, akik folyamatosan bővítik ismeretségi körüket, posztolnak, infót megosztanak, a LinkedIn-en ajánlásokat is gyűjthetsz/kérhetsz szakmai ismerőseidtől. Lájkolj szakmai oldalakat, cikkeket. Ha van saját weboldalad, blogod, akkor azt is linkeld be. Jelölj ki egy idősávot legalább két-háromnaponta, amit az online networkingre fordítasz. Érdemes először megfigyelői állásba helyezkedni, kitapasztalni a szokásokat, gyűjteni az adalékot a hozzászólásokra.

4. Fotó, bejegyzés: csak szalonképeset! Nem számít hátránynak, ha a Facebookon privát fotók vagy a személyes érdeklődési körnek megfelelő megjegyzések szerepelnek a nyilvános profilon, ugyanis ez lazább fórum.. Sőt, még előnyös is lehet, ha a személyzetis transzparensnek látja a jelöltet, olvassa gondolataidat a világról. Kerülendő viszont a lenge öltözetben készült fotó, egy átmulatott éjszaka után készült kép. A LinkedIn ezzel szemben hivatalosabb fórum, itt csak szakmai éned mutasd.

 5. Ne bíráld (korábbi) munkaadódat. Még akkor sem érdemes korábbi főnökeidet a közösségi hálón szidni, ha azt csak ismerőseid láthatják. Megesett már, hogy egy rendszerfrissítésnél automatikusan visszatért a régi beállítás, és a munkavállaló kínos megjegyzései közkinccsé váltak. Egy rosszakaród képernyőfotóval (screenshot) könnyen posztolhatja még bizalmasnak szánt mondataidat is. Ha van a munkahelyen közösségi médiás szabályozás, olvasd el és tartsd ehhez magad.

6. Csatlakozz szakmai csoportokhoz. Elsősorban a LinkedIn-re értendő. Ez az első lépés, hogy bekerülj az online szakmai körforgásba. Második lépésben pedig szólj hozzá, kérdezz bátran.

7. Ne nyüzsögj egész nap a Facebookon. Nem jó ajánlólevél a nonstop jelenlét, az ötpercenkénti posztolás, képfeltöltés, videómegosztás – különösen napközben, ha van munkahelyed.

8. Kövesd a cégek oldalait, pályázz állásokra. Egyre több nagyvállalat működtet saját oldalt a Facebookon vagy a LinkedIn-en, amelyen bárki kérdezhet a cég képviselőitől vagy pályázhat az állásokra. A LinkedIn-en, valamint a Facebook karrier alkalmazásain (BeKnown, Branchout) állásajánlatokat is találsz.

9. Legyen összhangban az online és a valós személyiség. A közösségi médiás márkaépítés egy eszköz a sok közül az imázsépítésre. A túlzásba vitt netes csillogás nem ér semmit, ha a valódi életben nem társul hozzá megnyerő, a szakmáját valóban értő személyiség. Ügyelj arra, hogy személyesen is tartsd a kapcsolatot a fontos döntéshozókkal - például szakmai konferenciákon, képezd magad stb.

10. Hosszú távon gondolkodj

Kezeld befektetésként szakmai imidzsed ápolását. Lehet, hogy hónapokig vagy akár 1-2 évig nem lesz kézzel fogható eredménye, csak az idődet viszi. Ám ha jól csinálod, akkor a kapcsolati hálód bővül, amelyre később baj esetén lehet építhetsz. Érdemes "álláskeresés" helyett "élethosszig tartó karrierépítésben" gondolkodni.


 Tipp: Karriertippeket is találhatsz a Facebookon, ha a megfelelő odlalakat követed! Ilyen például az Europass Magyarország Facebook oldal, amelyen az Europass dokumentumok mellett a karriertervezésről, az álláskeresésről találsz cikkeket és tanácsokat!


 A cikket összeállította: Karácsony Zoltán, álláspiaci szakértő

További kérdése van?

Az Europass dokumentumokkal kapcsolatban további információkat igényel?
Tegye fel kérdését a Nemzeti Europass Központ munkatársának
Telefonon: 06-1-236-5050 (hétköznap 9 – 13 óra között)
E-mailen: europass@tpf.hu

Az europass.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »

Olvasta már? ×