Hírek

2012.11.09

A Karriertanácsadó válaszol (4.): így váltson munkahelyet 7 lépésben

Bajban a cég, kibírhatatlan a főnök, unalmas a munka? Ilyen és sok más oka lehet annak, ha váltáson tépelődünk. Nehéz gazdasági helyzetben azonban sokkal bátortalanabbak vagyunk. Hogyan lehet felmérni, hogy valóban mennünk kell? Miként érdemes elválni munkaadónktól? Karácsony Zoltán álláspiaci szakértő tanácsai.

 

1. Mérje fel az elbocsátás esélyét

Érdemes bizonyos időközönként átgondolni, mennyire biztos a pozíciónk. Meglévő munkahelyről időben lelépni ugyanis sokkal kisebb lelki megterhelés, mint munkanélküliként bevétel nélkül keresni a lehetőségeket. Vegye szemügyre munkaadója gazdálkodását. Intő jel a csökkenő árbevétel (főleg, ha a versenytársaké nő), a veszteséges működés, a fejlesztések elmaradása vagy éppen a fizetések jelentős csúszása. Résen kell lenni, ha új vezető érkezik. Sok esetben nem tartja meg elődje csapatát, hanem hozza a saját embereit. Lehet, hogy a váltás több hónapig tart, de az előző ügyvezető bizalmasai bizonyosan nehéz helyzetbe kerülnek.

Gyanakvásra adhat okot, ha megváltozik a vezető viselkedése. Ha elérhetetlen, nem ad világos válaszokat, elmaradnak a szokásos megbeszélések. Intő jel, ha meghatározó emberek mennek el a cégtől. Bár ha ennek ellenére nincs bajban a vállalat, ez akár esély is az előrelépésre.

2. Nézze át a cégen belüli lehetőségeket

Persze nemcsak az elbocsátástól való félelem sarkallhat váltásra. A munkavállalói hűség ugyan erény, ám veszélyes beragadni hosszú időre egy pozícióba. Ha 8-10 éve ugyanazt csináljuk, nem bővül a kapcsolatrendszerünk, nem képezzük magunkat (például nyelvtudásunk kopik), akkor álláspiaci értékünk csökken.

Mielőtt azonban felmondólevéllel a kézben bekopogtatunk a főnök irodájába, nem árt néhány kérdést tisztázni magunkban. Például ezeket: Mennyire tudok megélni a fizetésből? Milyen a kapcsolatom a munkatársakkal? Mennyire jó vagy rossz az irodai légkör, a viszony a vezetővel? Ha szeret a cégnél dolgozni, meg van elégedve a fizetéssel, akkor érdemes házon belül keresni új kihívásokat. A munkahelyváltás ugyanis mindig kockázat, a cégen belüli váltás ezzel szemben jóval kisebb rizikó. Sokat segít, ha leülünk beszélni a felettessel és jelezzük, mást, többet szeretnénk. Minél nagyobb a vállalat, annál több a karrierlépcső, de kisvállalkozásnál is lehet kitörési pontokat találni - például egy új üzletág elindításával.

3. Kezdje el a váltás előkészítését, de ne mondjon fel

Ha azonban bajban a cég, kibírhatatlan a vezető, nincs fejlődési lehetőség, a fizetés sem elég a megélhetésre, akkor itt az ideje venni a kalapot. Akkor tekinthetjük sikeresnek a váltást, ha a személyiségünkhöz, igényeinkhez és képességeinkhez közelebb álló munkaterületet tudunk meghódítani. Ha a korábbinál jobban érezzük magunkat az új munkahelyünkön és több örömet jelent a munkavégzés.

 4. Ne a munkahelyről keressen állást

Ha eldöntötte, hogy otthagyja cégét, el kell kezdenie az álláskeresést. Mindenképpen akkor kezdje el, amikor még dolgozik, így ugyanis kisebb nyomással vághat bele. Nagy hiba, ha ezt a munkahelyről tesszük. Az irodai számítógépen ugyanis mindennek nyoma van. Az informatikusok, sőt, a főnök is pillanatok alatt kideríti, milyen oldalakat látogattunk, milyen e-maileket küldtünk. Titokban állást keresni, csak otthonról szabad. Ha az önéletrajzba beleírjuk mobilszámunkat, tanácsos megjelölni, mikor hívhatnak. Kellemetlen, ha a kollégák gyűrűjében kell egy interjúidőpontot egyeztetni.

Ha kiderül, hogy lélekben felmondtunk és jobb állás után kutatunk, gyorsan megfagyhat körülöttünk a levegő. A munkahelyet csak akkor szabad otthagyni, ha már új ajánlat van a tarsolyunkban.

5. Mérje fel a szóba jöhető pozíciók, vállalatok, iparágak körét

Új munkaadót akkor célszerű megcélozni, ha jobb körülményeket, fejlődési lehetőséget és több pénzt kínál. Sok munkavállaló beleesik abba a hibába, hogy annyira elege van mostani cégéből, hogy a „mindegy hová csak máshová” elvvel vezérelve elfogadja az első ajánlatot. Aztán röviddel az indulás után kiderül, semmivel sem jobb az új cég és ismét váltani kényszerül. Az eredmény: frusztráció és még eggyel több állomás az önéletrajzban. Szempont lehet, mennyire megy annak az iparágnak, milyen a kinézett cég piaci helyzete, milyen híre van a cégnek, mit nyújt dolgozóinak. Erről barátoknál, ismerősöknél kérdezősködve illetve az állásinterjún szerzett benyomások alapján kaphatunk pontosabb képet.

6. Ha megvan az állás, mondjon fel minél gyorsabban

Ha talált új állást és már aláírta a szerződést (vagy valamilyen alkalmazási szándéknyilatkozatot, a lehető leggyorsabban értesítse főnökét. A felmondást írásban is be kell nyújtani, a lépés okát nem kell megindokolnia. Érdemes azonban szem előtt tartani, hogy munkavállalói felmondás esetén a teljes felmondási időt le kell dolgozni, ha ehhez a munkaadó ragaszkodik.

7. Búcsúzzon el békében, mosolyogva

Próbáljon meg békében elbúcsúzni kollégáitól. A korrekt elköszönés azért is fontos, mert ki tudja, melyikükkel hozza össze a sors egy másik munkahelyen. A búcsúkor ne mondjon negatívumot a cégről, a munkatársakról, csak a szépre emlékezzen. Ajánlja fel, hogy adódik új munkahelyén együttműködési lehetőség, akkor keresni fogja őket.

Kérdése van a Karriertanácsadóhoz? Küldje el ide: europass@tpf.hu

Állásra pályázik? Készítse el önéletrajzát, az Europass-sablon erre a linkre kattintva érhető el.http://europass.hu/CEDEFOP/cv_new.html

További kérdése van?

Az Europass dokumentumokkal kapcsolatban további információkat igényel?
Tegye fel kérdését a Nemzeti Europass Központ munkatársának! 
Telefonon: 06-1-236-5050 (hétköznap 9 – 13 óra között)
E-mailen: europass@tpf.hu

Az europass.hu honlapon sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »

Olvasta már? ×